جمعه, 07 اردیبهشت, 1403
FRIDAY, April 26, 2024
یک شنبه 03 بهمن
نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات ورزش ایران به دنبال اخذ تاییدیه بین المللی
نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات ورزش ایران به دنبال اخذ تاییدیه بین المللی
نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات ورزش ایران به دنبال اخذ تاییدیه بین المللی
مدیر نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش ایران از تلاش این مرکز برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کلاس هاس آموزشی از سوی مدرسان فدراسیون های بین المللی فوتبال و دوچرخه سواری جهت اخذ تاییدیه آزمایشگاه بین المللی همکار خبرداد و گفت که این اقدام درصورت تامین منابع مالی انجام خواهد شد.
سعید ترکاشوند روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا درباره بازدید نماینده فیفا طی چندماه گذشته از این آزمایشگاه اظهارداشت: فیفا 6آزمایشگاه بین المللی همکار در بخش های مختلف از جمله چمن و توپ دارد که تاییدیه آنها در جهان معتبر است و این نماینده همکار فیفا چند ماه گذشته در بازدید خود از راه اندازی این مرکز تخصصی استقبال کرد.
مدیر آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش، ادامه داد: به بازدید کنندگان پیشنهاد دادیم تا آزمایشگاه همکار بین المللی فیفا در بحث چمن مصنوعی شویم که آنها پذیرش این درخواست را منوط به برگزاری دوره های آموزشی از سوی فیفا و ارائه گواهینامه بین المللی در ایران کردند که البته این اقدام به بودجه کافی و تامین منابع مالی فراوان نیاز دارد.
ترکاشوند اظهارداشت: درصورت تخصیص منابع مالی می توانیم دو تاییدیه بین المللی یکی در بخش چمن و دیگری در بخش پیست تارتان از سوی فیفا و فدراسیون جهانی دوومیدانی اخذ کنیم که این تلاش ها همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: علاوه برآن تایید و صدور گواهینامه مورد تایید فدراسیون بین المللی والیبال ( FIVB) و دیگر سازمان های حاکم ورزشی ، تاسیس بانک جامع اطلاعاتی در استاندارد اماکن و تجهیزات ورزشی و تالیف کتاب مرتبط با همکاری دانشگاه ها از اهداف بلند مدت این آزمایشگاه به شمار می رود که این اقدامات در حال انجام است.
ترکاشوند همچنین همکاری با سازمان استاندارد کشور در قالب همکار آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش کشور در ساخت دستگاه های مرتبط با آزمایش انواع توپ و لباس ورزشی، بررسی و پالایش کیفیت امکانات ورزشی موجود با ارائه راهکارهایی برای افزایش کیفیت و طول عمر این تجهیزات را از جمله اهداف میان مدت آن عنوان کرد.
مدیرنخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش درباره فعالیت این آزمایشگاه از مرداد ماه سال 95 تا امروز گفت: ساخت این آزمایشگاه طی تفاهمنامه ایی بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اسفند سال 93 با سازمان استاندارد با هدف مشاوره و نظارت بر بخش استانداردهای ورزشی به امضا رسید و عملیات ساخت آن در زمینی به مساحت 350 مترمربع و با هزینه حدود هشت میلیارد ریال در مجموعه ورزشی فرهنگی آزادی آغاز شد.
ترکاشوند افزود: بیش از 90 درصد تجهیزات این آزمایشگاه که ارزش آن بالغ بر 20 میلیارد ریال اعلام شده ، از سوی مهندسین و متخصصان داخل کشور تولید شده است که درگام نخست فعالیت خود را در حیطه کنترل و نظارت کیفیت صندلی های ورزشگاه، کفپوش های دوومیدانی، ورزش های داخل سالن، چمن های مصنوعی و انواع توپ های ورزشی ( فوتبال،والیبال،بسکتبال) آغاز کرد.
وی اظهارداشت: این آزمایشگاه در مدت 17ماه فعالیت در مجموع 93 طرح ورزشی شرکت توسعه و همچین خارج از این مجموعه را نظارت کرد که از این تعداد 39 مورد داخلی و 54 نمونه خارج از شرکت بوده است.
ترکاشوند اضافه کرد: بیشتر موارد آزمایش شده به تارتان ،چمن مصنوعی ،کف پوش ها و صندلی ورزشگاه ها اختصاص داشته است.
مدیرنخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش در ادامه یکی از مشکلات اصلی پیست های تارتان ،کف پوش ها و چمن مصنوعی ورزشگاه ها در گذشته را نداشتن مشخصات فنی و زیرساخت آن عنوان کرد.
ترکاشوند در این زمینه توضیح داد: رویکرد تخصصی ، فنی و زیرسازی در این بخش ها تعریف نشده بود به عنوان نمونه در بحث چمن مصنوعی اگر سطح و شیب بندی آن از لحاظ مشخصات فنی تعریف نشود این چمن باعث تجمع آب می شود و در مسیر توپ تاثیرمنفی می گذارد که این موارد در بخش چمن مصنوعی پیش از این به وفور دیده شده است.
مدیرنخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش با بیان نمونه ایی دیگر یادآور شد: در پیست تارتان وقتی زیرسازی درست و اصولی صورت نگیرد و ندانیم از این پیست چه می خواهیم، نتیجه آن ایجاد مشکلات مفصلی در بین دوندگان و ورزشکاران است.
ترکاشوند افزود: بر این اساس ما دراین مرکز مشخصات فنی و زیرسازی را از منظر استاندارد تعریف و از لحاظ میدانی و آزمایشگاهی بررسی می کنیم. در واقع ضررورت این مرکز در بهبود کیفیت تجهیزات و امکانات تخصصی ورزشی بیش از بیش احساس می شد.
وی اظهار داشت: در این مدت انواع آزمایش ها بر روی این پنج مورد اعمال شد و توانستیم استفاده از مواد بی کیفیت را چه در پیست های تارتان ،کف پوش ها،چمن مصنوعی و صندلی های ورزشگا ها را ممنوع کنیم.
مدیرنخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات و امکانات تخصصی ورزش،ادامه داد: به عنوان نمونه در موضوع صندلی ورزشگاه ها ما چهار تولید کننده در کشور داریم که با انجام آزمایش ها و برررسی های مختلف به آنها اعلام کردیم که تولیدات آنها از نظر رنگ و بکار گیری نوع مواد اولیه کیفیت لازم را ندارند و حتی این مرکز برای استاندارد کردن صندلی ها، خود نسبت به تهیه مواد اولیه با درنظر گرفتن اصل اقتصاد مقاومتی و بکار گرفتن از تولیدات داخلی اقدام کرده است .
ترکاشوند اضافه کرد : در همین راستا نمونه گیری هایی از نظر استاندارد در بخش کف پوش ها ،پیست های تارتان و چمن مصنوعی تولید داخل نیز انجام شده است که با برطرف شدن معایب، کیفیت این تولیدات نیز در حال افزایش است .
به گفته وی این مرکز همچنین درادامه فعالیت خود برای کیفی سازی 300 نمونه دیگر تجهیزات و تولیدات ورزشی برنامه ریزی کرده است اما برای دستیابی به نتیجه با محدودیت منابع مالی روبروست.


تهران، کیلومتر 7 بزرگراه فتح
خیابان خلیج فارس، بلوار رهنما
مجموعه سوارکاری و چوگان نوروزآباد
مجموعه های سوارکاری
021 - 6626 87 94
©2017 Equitation Complexes, All Right Reserved